Snijden
Voorbeeld:
Noord (leider):
AVBT
743
BT4
A86
Zuid (dummy):
87
A5
H9853
HT95
Snijden op
Heer:
U speelt
7 voor vanuit Zuid.
Indien links van Noord
Heer wordt gezet, speelt u het Aas.
Tien, Boer en de Vrouw worden daarmee hoog.
Indien
Heer niet wordt gezet, speelt u de
Vrouw.
Indien de
Heer voor de "vork" zit, maakt u met de
Vrouw een slag, ondanks dat de
Heer bij de tegenstander in het spel zit.
U kunt het snijden herhalen door
8 naar de vork toe te spelen, waardoor ook met de
Boer een slag kan worden gemaakt.
Snit over twee handen:
Wanneer de onderbroken serie over beide handen is verdeeld, kan een situatie ontstaan die na een Uitkomst door het andere paar, vergelijkbaar is met het Snijden.
Voorbeeld:
| | noord | | |
| | AH86
| | |
west | T862
| | V53
| oost |
| | B97
| | |
| | zuid | | |
Snijden op de
Vrouw.
Wanneer Oost
3 speelt (Kleintje belooft Plaatje), fungeert Aas,Heer en Boer als Vork. Door
Boer te spelen, maakt u hieree een slag doordat deze hoog is ten opzichte van West. Zou u eerst
Aas en vervolgens
Heer spelen dan valt de
Boer onder de
Vrouw van Oost.
Dubbele Snit:
Soms heeft u twee vorken in een lange kleur. Wanneer beide hoge kaarten van het andere paar vòòr de beide Vorken zitten, maakt u twee extra slagen door in de juiste volgorde eerst een lage kaart naar de laagste Vork en vervolgens een lage kaart naar de hoogste Vork te spelen.
Voorbeeld: | | noord | | |
| | A9
VB54
AVT9
T96
| | |
west | VBT
632
HB2
H532
| | H754
AT9
543
A87
| oost |
| | 8632
H87
876
VB4
| | |
| | zuid | | |
In
heeft Noord twee Vorken:
A/
Vrouw en
Vrouw/
Tien.
Door eerst de laagste Vork en vervolgens de Hoogste vork aan te spelen maakt u zowel met
Tien als met
Vrouw een slag wanneer zowel
Boer als
Heer van het andere paar vòòr deze beide Vorken zitten.
Wanneer u eerst
Vrouw speelt, heeft u alleen
Aas nog om òf de
Heer òf de
Boer te vangen waardoor het andere paar één van de beide Hoge kaarten kan maken.
Entréé's ontwikkelen:
Kenmerkend voor het Snijden is dat u vanuit de tegenoverliggende Hand naar de Vork of de Honneur toespeelt. Niet altijd heeft u Entree's in de tegenoverliggende Hand om aan die zijde aan slag te komen.
U kunt deze Entréé's creëren door aan die zijde in een andere Zij-kleur een renonce te laten ontstaan. Door in te troeven kunt u de Troef als Entréé laten fungeren om in de Hand tegenover de Vork of de Honneur aan slag te komen.
Voorbeeld:
| | noord (leider) | | |
| | H85
AV964
T
AK84
| | |
west | A932
H8
H963
T93
| | VT4
T2
A854
V752
| oost |
| | B76
B753
VB72
B6
| | |
| | zuid | | |
Contract:3
te spelen door Noord.
De leider heeft 9 verliezers:
3
verliezers
3
verliezers
1
verliezer
2
verliezers
Om uw contract te halen heeft u 9 slagen nodig.
U mag 4 verliezers hebben om uw contract te maken.U heeft 9 verliezers.
Om uw contract te maken dient u 5 verliezerS weg te werken.
Speeltechnieken:
•Naar de
Heer toespelen.
•Snijden op
Heer.
•Lengte Slagen in
.
•
Verliezers aftroeven.
Speelplan:
Om te kunnen Snijden op de
Heer en naar de
Heer toe te kunnen spelen heeft de Leider 2 Entréé's nodig in Zuid.Hij kan deze creëren door in Zuid een Renonce in
te laten ontstaan door
Aas en
Heer te spelen.
Na de eerste keer introeven in Zuid van een
Verliezer in Noord, komt hij in Zuid aan slag om te snijden op de
Heer.
Nadat alle Troeven zijn getrokken, troeft hij de laatste
Verliezer in Noord om met een lage
naar de
Heer te spelen.