Speelplan Troefcontract

Een Speelplan stelt u in de gelegenheid systematisch te werk te gaan bij het behalen van uw contract.
Het opstellen van een Speelplan bestaat uit een aantal onderdelen:
•Het vaststellen van uw Verliezers.
•Het analyseren van de spelsituatie.
•Het vaststellen van Speltechnieken om uw Verliezers weg te werken.
•Het opstellen van een Speelplan om Speltechnieken toe te passen.

Het vaststellen van uw Verliezers.
Anders dan bij een Sans Atout contract gaat u niet uit van het aantal slagen dat u maakt, uw vaste slagen maar van de slagen die u verliest, uw verliezers.
U telt de Verliezers in de Hand waarin u de meeste troeven heeft, doorgaans de Leider. Als u in beide Handen evenveel troeven heeft, kiest u de Hand met de meeste Honneurs in de Troefkleur.

Verliezers:
Een Verliezers is een lagere kaart dan het andere paar in die kleur heeft, zonder dat deze wordt gedekt door een Hoogste kaart in uw andere Hand.
Voor een voorbeeld van Verliezers:Klik hier
Snelle Verliezers:
Een "snelle verliezer" is een slag die de tegenpartij direct kan maken zodra ze na hun Uitkomst weer aan slag komen doordat ze de hoogste kaart hebben in die kleur, zonder dat ze eerst een Hoge kaart bij u moeten verwijderen.
Voor Snelle Verliezers geldt dat u deze eerst probeert weg te werken alvorens de tegenpartij aan slag komt.
Doorgaans zult u eerst Troeven trekken bij de tegenpartij om te voorkomen dat zij uw "bijkleuren" aftroeven.
Wanneer u tijdens het aftroeven van slag raakt doordat de tegenpartij de hoogste Troef heeft, kunt u overwegen eerst uw "snelle verliezers" weg te werken alvorens Troef te trekken om te voorkomen dat de tegenpartij hierdoor aan slag komt en uw Verliezers kan incasseren.
Klik hier voor voorbeelden van "snelle verliezers".

Het vaststellen van Verliezers begint met het stellen van een aantal vragen:
•In welke hand telt u uw Verliezers ?
•In welke kleuren heeft u verliezers ?
•Welke daarvan zijn snelle verliezers ?

Het analyseren van de spelsituatie.
Het analyseren van de spelsituatie begint met het stellen van een aantal vragen betreffende aantal, opeenvolging en verdeling:
•In welke kleuren heeft u de meerderheid van de kaarten (minimaal 7) ?
•Wat is de meest waarschijnlijke kaartverdeling bij het andere paar gezien het aantal kaarten dat u in een kleur heeft? (zie tabel)
•Hoe dikwijls moet u van slag om deze Lange kleur vrij te spelen (uw Verliezers) ?
•In welke kleuren heeft u een "(onderbroken) serie"?
•In welke kleuren heeft u ontbrekende Honneurs waarmee het andere paar slagen kan maken (uw Verliezers) ?
•In welke kleuren zijn uw kaarten ongelijk verdeeld over beide handen ?
•Zijn de kaarten in een kleur zodanig over beide Handen verdeeld dat u de meerderheid van de kaarten heeft in de Hand waar u de Verliezers telt en de minderheid van de kaarten in de tegenoverliggnde Hand ?

De antwoorden op deze vragen geven u inzicht in de spelsituatie.

Speltechnieken:
U stelt vast welke technieken u toepast om te voorkomen dat de tegenpartij uw zwakke kaarten kan benutten voor het maken van speelslagen.
Nadat de Leider de spelsituatie heeft geanalyseerd en de Verliezers heeft vastgesteld, stelt hij vast hoe hij door middel van "afgooien", "vrij spelen" en "snijden" Verliezers kunnen worden weggewerkt om te voorkomen dat het andere paar hiermee slagen kan maken.

Troef trekken:
Om te voorkomen dat uw winnaars in andere kleuren worden afgetroefd, begint u doorgaans met Troef trekken.
Door de Troeven bij de tegenpartij eruit te halen voorkomt u dat uw hoogste kaarten in de "niet-troefkleuren" door de tegenpartij worden afgetroefd.
Voor Troef trekken:Klik hier

Technieken voor het wegwerken van "verliezers":
Er zijn een drietal technieken om Verliezers weg te werken:
•Vrij Spelen.
•Afgooien.
•Snijden.

Doordat u bij de overige speeltechnieken afhankelijk bent van de kaartverdeling bij het andere paar, gaat uw eerste voorkeur uit naar de speeltechniek waarbij u Verliezers af kunt gooien op Winnaars in een andere kleur.
Eerst onderzoekt u of u Verliezers af kunt gooien. Daarna of u een kleur vrij kunt spelen. Als laatste probeert u Verliezers weg te werken door te Snijden.

Afgooien

Wanneer een Verliezende kaart in de Hand waar u de Verliezers telt gedekt wordt door een eveneens Verliezende kaart in dezelfde kleur in de andere Hand, dient u deze te vervangen, hetzij door een Troef, hetzij door een Winnaar in een andere Zijkleur waarop u de Verliezende kaart in de Hand waar u de Verliezers telt af kunt gooien.
Verliezer op Winnaar in andere kleur.
Aftroeven.

Verliezer op Winnaar in een andere kleur.:
Het voorspelen van de kleur van de Winnaar.
Met deze techniek speelt u de kleur van de Winnaar voor waarop u de Verliezer uit een andere kleur afgooit. U kunt een Verliezer afgooien op een Winnaar in een andere kleur door in de Hand van de Verliezer een renonce te laten ontstaan in de kleur van de Winnaar.
Door in de Hand waarin u een Verliezer heeft een Renonce in die kleur te laten ontstaan, kunt u niet meer bij lopen waardoor u de Verliezer kunt afgooien op de Winnaar in de andere kleur.
Klik hier voor voorbeelden van het afgooien van een Verliezer op een Winnaar.

Aftroeven:
Het voorspelen van de kleur van de Verliezer.
Door in de tegenoverliggende hand in de kleur waarin u een Verliezer heeft, een Renonce te laten ontstaan waardoor u niet meer bij kunt lopen als deze kleur wordt voorgespeeld, kunt u de Verliezer aftroeven. Met deze techniek speelt u de Verliezer voor die u met een andere kleur aftroeft.

Eerst introeven daarna troeftrekken.
Doorgaans zult u eerst de troeven bij de tegenstander verwijderen voordat u uw hoge kaarten in de andere kleuren incasseert.
In dit geval heeft u uw troeven in de hand waar u de minste troeven heeft nodig om in te troeven zodat u pas na het introeven gaat Troef trekken.

Klik hier voor voorbeelden van het afgooien van een Verliezer op een Troef.

Vrij Spelen

Lengte slagen gaan uit van een ongelijkmatige kaartverdeling tussen de Hand en de Dummy en een gelijkmatige kaartverdeling bij de tegenpartij.
Als u gezamenlijk met uw partner de meerderheid van de kaarten heeft in een kleur, kunt u lage kaarten promoveren tot Winnaars. Doordat u een "langere" kleur heeft dan de tegenpartij kunt u deze "vrij spelen".
Deze mogelijkheid ontstaat vanaf het moment dat u met uw partner gezamenlijk 7 kaarten in een kleur heeft en de tegenpartij 6. Doordat u de meerderheid van de kaarten heeft, kunt u bij de tegenpartij in die kleur een renonce laten ontstaan.
U speelt de kaarten in de lange kleur voor, totdat de tegenpartij niet meer "bij kan lopen".
Nadat de troeven zijn getrokken, zijn uw resterende kaarten in die kleur vrije kaarten die tot Winnaars zijn gepromoveerd.

Het succes van deze techniek hang af van de wijze waarop de kaarten in die kleur over de tegenpartij zijn verdeeld.
Als de kaarten ongelijkmatig over de twee spelers van de tegenpartij zijn verdeeld (bij voorbeeld vijf om één) is het moeilijker Lengteslagen te ontwikkelen dan wanneer de kaarten gelijkmatig over hen zijn verdeeld (bijvoorbeeld drie om drie) In het eerste geval moet u vijf keer in die kleur uitkomen voordat er een vrije kaart ontstaat, in het tweede geval slechts drie keer.

Het is van belang dat u eerst troeven trekt alvorens uw kleur vrij te spelen zodat het andere paar uw vrije kaarten niet af kan troeven.

Klik hier voor voorbeelden van het Vrij spelen van een Lange kleur.

Communicatie:
U kunt uw Lengte Slagen alleen benutten indien u voldoende entree's heeft aan de zijde waarin u de meeste kaarten in uw lange kleur heeft.
Indien u geen entree`s heeft in de overige Zij-kleuren aan de zijde waar u de meeste kaarten in een Lange kleur heeft, kunnen Hoge kaarten van het andere paar of van uw zelf het ontwikkelen van uw Lange kleur blokkeren.

Korte kleur voorspelen:
Om te voorkomen dat u het Vrij spelen van een lange kleur blokkeert, is het van belang dat u de Hoge Kaarten aan de korte zijde eerst voorspeelt, zodat u later met een Lage kaart naar de andere Hand kunt oversteken om de resterende kaarten in die kleur te kunnnen spelen.
Hiermee voorkomt u dat Hoge kaarten aan de korte zijde van uw Lange kleur het ontwikkelen van die kleur blokkeren.

Klik hier voor voorbeelden van het tot stand brengen van communicatie bij het Vrij spelen van een Lange kleur.

Safety Play:
Tijdens het Vrij spelen van uw Lange kleur kan het andere paar aan slag komen doordat zij een Hogere kaart opgooien.
Zonder Entree`s in de overige Zij-kleuren aan de zijde waar u de meeste kaarten in een Lange kleur heeft, komt u met deze kleur niet meer aan slag. Om te voorkomen dat een Hoge kaart van het andere paar het Vrij spelen van een kleur blokkeert, speelt u eerst met uw lage kaarten uw Lange kleur vrij alvorens u slagen maakt met uw Hoge kaarten die als Entree fungeren aan de zijde met de meeste kaarten in de Lange kleur.

Klik hier voor voorbeelden van Safety Play.

Snijden

Snijden bestaat uit twee technieken:
•Naar de vork toe spelen.
•Naar de honneur toespelen.

Om beide technieken toe te kunnen passen dient u over entréé's te beschikken door Hoge kaarten te reserveren aan de zijde waar u aan slag wilt komen om te kunnen snijden.Zie hiervoor ook het onderdeel communicatie.

Naar de vork toespelen:
Doel van het snijden is om een slag te winnen met een kaart lager dan een hogere kaart in het spel waarover de tegenpartij beschikt. Die mogelijkheid ontstaat als u een onderbroken serie heeft:een "vork".
Als de ontbrekende kaart in de serie bij de tegenpartij voor de "vork" zit, kunt u met de laagste kaart uit de onderbroken serie een slag maken.
U speelt een lage kaart naar de onderbroken serie.
a)Als de tegenpartij links van u, de ontbrekende middelste kaart uit de serie opgooit, gooit u de hoogste van de onderbroken serie.
De onderste kaart van de serie wordt daarmee hoog.
b) Als de tegenpartij links van u, de ontbrekende middelste kaart uit de serie niet opgooit, gooit u de laagste van de onderbroken serie.
U maakt een slag met lagere kaart, terwijl er nog een hogere kaart bij de tegenpartij in het spel zit.
Zowel met de hoogste kaart als de laagste kaart van de onderbroken serie maakt u een slag.

De "snit" lukt alleen als de bij u ontbrekende middelste kaart uit de serie vòòr de vork zit.
Zit hij erna dan maakt u alleen de hoogste kaart van de serie.
De tegenpartij zal de middelste kaart uit uw onderbroken serie opgooien, zodra u de laagste kaart in de serie opgooit.
Zet u de hoogste kaart in de serie dan zal hij een lagere kaart opgooien.

Klik hier voor voorbeelden van het Snijden.

Honneur op Honneur:
Wanneer uw onderbroken serie uit meerdere opeenvolgende kaarten bestaat die over beide handen zijn verdeeld, kunt u zowel Snijden als Honneur op Honneur spelen.
De volgorde waarin u beide technieken toepast is willekeurig. U kunt eerst snijden door een kleine kaart naar de Vork te spelen en vervolgens uw onderliggende Honneurs naar uw Hoogste kaart te spelen om de Hogere kaart van het andere paar te vangen.
Soms verdient het voorkeur eerst Honneur op Honneur te spelen alvorende te snijden zoals blijkt uit bijgaand voorbeeld

Keuze voor het Snijden.
U heeft slechts 50% kans dat de "Snit" lukt. Andere speeltechnieken zoals Verliezers Aftroeven of Afgooien op Vrije kaarten nadat deze zijn vrij gespeeld hebben hierdoor de voorkeur.

Een keus voor het Snijden hangt tevens af van de lengte van de kleur. Gezien de lengte van uw kleur zult u er in de ene situatie van uit gaan dat de ontbrekende Honneur van het andere paar onder uw Hoogste kaarten valt. In andere situaties gaat u ervan uit dat Snijden de voorkeur verdient.
Klik hier voor een toelichting op het Snijden of het laten vallen van de ontbrekende kaart onder uw Hoogste Kaarten.

Naar de Honneur toespelen:
Door naar de Honneur toe te spelen in plaats de Honneur voor te spelen, kunt u extra slagen maken, ook wanneer de tegenpartij over een hogere kaart beschikt.
Alleen als de hogere kaart bij tegenstander voor uw Honneur zit kunt u een extra slag maken.
U speelt een lage kaart naar uw Honneur
U gooit uw één na hoogste in het spel als de hoogste kaart in het spel niet valt nadat uw een lage kaart heeft voorgespeeld.
U heeft met een lagere kaart een slag gemaakt terwijl er nog een hogere kaart bij de tegenpartij in het spel zit.
Valt de hoogste kaart wel dan kleintje bij spelen waarna uw één na hoogste kaart hoog wordt en u hiermee een slag kunt maken.

Deze variant op de "snit" lukt alleen als de hogere Honneur van de tegenpartij voor uw lagere Honneur zit.
Zit hij erna dan zal de tegenpartij zijn hogere Honneur alleen opgooien als u de lagere Honneur speelt.

Klik hier voor voorbeelden van het naar de Honneur toespelen.